Alla inlägg den 13 oktober 2015

Av Mia - 13 oktober 2015 23:43

 



Utläst; 13 Oktober



Ska jag berätta något pinsamt?


....


Jag har bara sett Twilight filmerna utan att läsa böckerna först.


japp, ni läste rätt, helt fel ordning egentligen.


Men i denna bokserie ser jag inget fel med det när jag nu väl läst den första boken, då jag fortfarande älskar filmerna. Dock måste jag medge att första boken är tusen gånger bättre än första filmen och det är väl så det brukar vara.


(Onödigt att förklara bokens innehåll då de flesta redan vet vad Twilight handlar om, men men...)


Bella Swan är en klumpig tonårstjej som anser sig själv vara född med två vänsterfötter. Då hennes mamma gifter om sig, väljer hon att flytta till sin pappa i Forks, den lilla hålan där solen aldrig skiner. Hon förväntar sig inget direkt mirakel då hon aldrig gillat Forks, men hon gör allt hon kan för att inte bevisa sin växande depression för sin pappa.


Hon blir väldigt populär bland killarna i den nya skolan och tjejerna avundas henne, ändå är hon väldigt blyg och säger inte många ord hon själv valt. Men så ser hon en vithudad kille på andra sidan kafeterian på lunchrasten och hon blir fascinerad av hans intensivt svarta ögon som senare visar sig skifta färg. Hans namn är Edward och Bella inser snart att han inte är mänsklig.


Sagor och legender uppbådar sig när hon möter en gammal barndomskamrat och Bella börjar genast gå igenom det som hänt mellan henne och Edward. Kanske det inte är en myt ändå? Kanske sagans sanning sitter där bredvid henne på biologilektionen och stirrar henne i vitögat.



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards